خودروسازان داخلی و مونتاژکاران خودرو از مشتریان پروپاقرص بانک مرکزی بودند. اگر زمانی تأمین قطعه دچار مشکل و یا تولید خودرو کاهشی میشد مدیران خودروسازی، بانک مرکزی را مقصر میدانستند و تأکید میکردند به جهت کمبود منابع ارزی، مشکلات در تولید خودرو و قطعه پدیدار شد. اما دولت سیزدهم به این ماجرا و رانت که دولتهای گذشته بنا نهاده بودند، پایان داد. بر این اساس شرکتهای خودروساز و مونتاژکار باید ارز مورد نیاز تولید خودرو را از صادرات خود و یا سایر صادرکنندگان تأمین کنند. این ماجرا چند ویژگی دارد؛ اولین آن، این است که خودروسازان و مونتاژکاران بعد از مدتها که وعده صادرات میدادند اکنون باید به سمت بازارگشایی و صادرات خودرو و قطعه بروند، اگر چنین کاری را انجام ندهند عملاً تولید آنها دچار مشکل خواهد شد و در چنین شرایطی هم دیگر نمیتوانند بانک مرکزی را مقصر جلوه دهند.
[1402/05/24 10:00]